Skip to main content

Het is de horecaondernemers niet ontgaan dat er per 1 juli 2021 een nieuw statiegeldsysteem wordt ingevoerd voor het tegengaan van plastic zwerfafval en verspilling. Per flesje (<1 liter) wordt straks 15 cent statiegeld gerekend en voor grote flessen (>1 liter) blijft het 25 cent. De horeca en kleine bedrijven zijn vrijgesteld van de verplichting om kleine plastic flesjes in te zamelen. Dit betekent dus dat jij als horecaondernemer niet verplicht bent om petflesjes in te nemen. Wil je dit wel doen vanuit duurzaamheidsoogpunt?

In dit artikel vertellen we je er meer over en vermelden wij diverse initiatieven uit de horeca. Zo kun jij goed afwegen of de baten (de vergoeding per flesje) opwegen tegen de kosten (de administratieve taken).

Nieuw statiegeldsysteem per 1 juli 2021

Vanaf 1 juli 2021 wordt er statiegeld toegevoegd op de petflesjes van minder dan 1 liter. Dit geldt alleen voor petflesjes frisdrank en water. Dus niet op de flessen van sap, zuivel of de glazen bierflesjes. Vooralsnog zijn blikjes nog niet in dit systeem meegenomen. Vanaf 31 december 2022 zal dit wel zo zijn. Het innemen van de flesjes gaat via een open inzamelsysteem, de consument kan flesjes inleveren bij alle innamepunten ongeacht het verkooppunt waar de fles is gekocht.

Over welke initiatieven heeft Adnamics gehoord?

Hieronder delen wij een aantal inspiraties vanuit onze relaties en op welke wijze zij zich voorbereiden op de nieuwe wetgeving.

Registreren als vrijwillig innamepunt

Als horecalocatie verkoop je rechtstreeks plastic flesjes aan klanten en gasten of schenk je de inhoud van een plastic fles uit. Je kunt er daarom voor kiezen om je te registreren als vrijwillig innamepunt. Dit betekent overigens niet dat de gast verplicht is om de plastic flesjes bij jou in te leveren na een bezoek aan jouw restaurant. Vanaf 30 flessen (mix van groot en klein) in de week kun je je aanmelden als vrijwillig innamepunt. Via de uitvoeringsorganisatie Statiegeld Nederland kan je de aanmelding definitief maken en tevens promotiemateriaal aanschaffen. Als vrijwillig innamepunt kan je een bak neerzetten voor de verzameling van de flesjes. Je kan het statiegeld retour geven aan de gast of klant, maar dit is niet verplicht. Zo kan je de statiegeldopbrengst ook aan een erkend goed doel naar keuze schenken.

De ondernemer maakt met de groothandel afspraken over het meenemen en de verrekening van de petflesjes. Je kunt bijvoorbeeld speciale zakken (big bags) bestellen voor de inzameling van de PET-flessen. In deze zakken mogen de kleine en grote flessen door elkaar verzameld worden. Hierna plak je jouw eigen speciale labels op de sluiting welke je vanuit Statiegeld Nederland hebt ontvangen. De grossier neemt de emballagezakken mee en zorgt ervoor dat deze zakken worden afgeleverd bij Statiegeld Nederland. Deze organisatie telt de flessen en zal het statiegeld rechtstreeks crediteren aan de horecaondernemer of direct overmaken naar het afgesproken goede doel.

Samenwerken met een lokale sportvereniging 

Diverse ondernemers kiezen ervoor om samen te werken met een sportvereniging. Sportverenigingen, bioscopen en dagattracties worden door Statiegeld Nederland (deels) gesponsord bij de aanschaf van een donatiebak. Sportverenigingen mogen de statiegeldopbrengst gebruiken om de eigen club te sponsoren. Als horecaondernemer kan je er dus voor kiezen om petflessen te verzamelen. Deze kan je schenken aan een lokale sportclub. Zo creëer je niet alleen goodwill, maar steun je een club om te blijven bestaan.  Een alternatief is dat je petflessen verzameld en deze verkoopt aan een lokale vereniging tegen een gereduceerd tarief. Een win-win aan beide kanten! Let er wel op dat de verkoop van deze flesjes wél btw-belast is.

Consumentenprijs + statiegeld doorbelasten aan de gast

Ondanks de vrijstelling van innameverplichting krijg je als horecaondernemer wel te maken met verhoogde inkoopprijzen. Als je niet wilt interen op jouw winstmarge, zal je de verkoopprijs van flesjes moeten verhogen. Als ondernemer kan je ervoor kiezen om de verkoopprijs van PET-flessen te verhogen en het statiegeld aan de gast door te berekenen. Om statiegeld op de juiste manier te verwerken in je unTill kassasysteem kan je ervoor kiezen om een combo / promo aan te maken in de backoffice van het kassasysteem. Dit wordt gebruikt om gecombineerde artikelen met verschillende BTW tarieven en/of prijzen correct te registreren. Statiegeld valt namelijk onder een andere BTW groep. Een correcte afhandeling van statiegeld in het systeem is dan ook belangrijk. Statiegeld kan namelijk niet in de verkoopprijs worden verrekend, omdat er over statiegeld geen btw wordt betaald.

Adnamics heeft een tweetal opties voor het verwerken van statiegeld in het kassasysteem:

  1. Combo/promo ten behoeve van statiegeld op petflessen
  2. Aanmaken van standaard opties

Let op: Verkooppunten die hun bestaande voorraad voor 1 juni 2021 hebben ingekocht, zijn niet in het bezit van het nieuwe statiegeldfles logo. Bepaal daarom hoe je omgaat met tijdelijke verkoop (uitloop) van flessen zonder statiegeld.

Suppletie aanvragen bij de Belastingdienst

Als horecalocatie kan je ook berekenen hoeveel omzet je hebt gemaakt op petflessen. Via het kassasysteem druk je een artikel rapport af en bereken je het teveel aan belaste btw. Deze selectie kun je zowel maken op artikelniveau als op departementniveau. Bij de Belastingdienst kun je binnen zes weken na de datum waarop je de btw hebt betaald een verzoek op teruggaaf indienen (oftewel ‘’suppletie’’). Hoe interessant deze optie voor je is, hangt af van het aantal petflessen wat je verkoopt.

Meer weten?

Kijk voor alle informatie en vragen over het nieuwe statiegeldsysteem op www.statiegeldnederland.nl. Op deze site kan je je aanmelden als innamepunt, staat de laatste informatie en worden veelgestelde vragen beantwoord.

×

Weten hoe wij voor jou het verschil kunnen maken?

Wij verkopen geen losse producten, maar bieden je een totaaloplossing!

Neem contact op