Met Koningsdag en Pasen nog vers in het geheugen, kijken we alweer uit naar de volgende feestdag. Dagen die voor extra drukte zorgen in jouw restaurant, lunchroom of café. Moederdag, Pinksteren en Vaderdag zorgen ervoor dat families jouw horecazaak feilloos weten te vinden. Grote groepen die onbezorgd willen genieten van hun vrije dag. Hoe je je gasten de beste ervaring geeft? Simpel, door je hoofd koel te houden tijdens drukke dagen. Onze drie tips helpen je daarbij.
Tip 1: goede voorbereiding is het halve werk
We geven het toe, het is een beetje een open deur, maar daarom niet minder waar. Wanneer je goed voorbereid aan de slag gaat, kun je de drukte veel beter aan.
Check of je voorraadbeheer op orde is. Heb je voldoende producten in huis om je gasten de gerechten van hun keuze te serveren? Niets is zo vervelend dan halverwege de dag de helft van je menukaart te moeten afstrepen.
Zorg dat je gasten online kunnen reserveren. Zo verlies je geen tijd aan het handmatig noteren van de reserveringen.
Controleer ruim voor de drukke periode of alle apparatuur goed werkt. Heb je een groot terras dan heb je ongetwijfeld ook handhelds. Voorkom frustratie bij je bediening en zorg ervoor dat de apparatuur up-to-date en goed opgeladen is.
Wil je voor, maar ook na de feestdagen goed gevonden worden? Probeer bijvoorbeeld reclame te maken voor je cadeaukaarten. Een etentje blijft nou eenmaal het ideale vader- of moederdagcadeau.
Tip 2: rust is het codewoord
Wanneer het druk is in jouw horecazaak moeten jouw medewerkers vooral rustig kunnen werken. We gaven al aan dat een goede voorbereiding enorm helpt. Maar het is ook fijn wanneer je tijdens drukke dagen op je automatisering kunt vertrouwen.
Gebruik je tijdens de feestdagen speciale arrangementen? Dan wil je die ongetwijfeld zelf aanpassen. En het is wel zo prettig als jouw bediening de arrangementen ook snel kan vinden in het kassasysteem. Dit brengt rust in jouw zaak. Net zoals nieuwe medewerkers die snel inzetbaar zijn door intuïtieve kassa software.
Kijk jij nu al op tegen het geschreeuw in de keuken? En laat de communicatie tussen bediening en keuken te wensen over? Dat is niet nodig met keukenschermen. De bestelling is vanaf de kassa direct zichtbaar in de keuken en de koks weten precies hoeveel tijd ze hebben voor de bereiding. De rust die dan ontstaat is fijn. Helemaal als je zaak bomvol zit.
Tip 3: leer van de drukte
Haal je na de drukke dagen weer opgelucht adem? Logisch! Dit is ook het moment om stil te staan bij de afgelopen periode. Wat ging goed en wat kan nog beter? Hierbij is het essentieel dat je cijfers hebt van de afgelopen periode, bijvoorbeeld van de omzet of aantal verkochte artikelen. Dit helpt je om nog beter te evalueren en zaken aan te passen voor de nieuwe drukte begint.
Laat de volgende feestdagen maar komen!