Skip to main content

Meer uit reserveringen halen: het kan met Guestplan en unTill

By 4 juli 2025Artikel

 

 

 

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen in Entree Magazine.

De bestelhistorie van terugkerende gasten inzien – het is een droom voor elke ondernemer die een volgende stap wil zetten in de persoonlijke service. Dankzij de nieuwe integratie van kassasysteem unTill en reserveringssysteem Guestplan kan dit nu. Bij Eetcafé De Kwikkel in Medemblik zijn ze fan.

Geen mappen meer in de keuken, sensoren op de koelingen en een app voor medewerkers met instructies en takenlijsten: bij Eetcafé De Kwikkel in het Noord-Hollandse Medemblik lopen ze voorop qua automatisering. Joris Zijlstra, die gezamenlijk het familiebedrijf runt, heeft zelf een achtergrond in de horeca-automatisering.

De lat ligt dus hoog: “Toen er een nieuw reserveringssysteem moest komen, heb ik verschillende aanbieders naast elkaar gelegd. Guestplan kwam als beste uit de bus.”

Interieur van Eetcafé De Kwikkel in Medemblik

Een vereiste

Bij De Kwikkel is Guestplan sinds kort gekoppeld aan unTill, het kassasysteem waarmee Joris al even werkte. “Zo’n integratie is een vereiste anno nu”, vindt de ondernemer. Hij is enthousiast: “De koppeling werkte vanaf dag één vlekkeloos.”

Als gasten boeken via Guestplan, wordt er automatisch een tafel in unTill gereserveerd. Wanneer ze binnenkomen, staat er dus een open rekening klaar. Zodra gasten vertrekken en de rekening is afgeslagen, komt de tafel weer vrij in het reserveringssysteem. Het gevolg: een hogere omloopsnelheid én meer omzet.

Persoonlijke service

Eén van de unieke pluspunten van deze integratie is dat als er een aanbetaling wordt gedaan via Guestplan, deze meteen door unTill wordt ingeboekt voor de datum van de daadwerkelijke reservering. “Items die worden aangeslagen in de kassa, worden meteen verrekend met de aanbetaling”, aldus Joris.

Een ander groot voordeel is dat de koppeling straks ook inzicht geeft in eerdere bestellingen van dezelfde gast. “Hoe vaak is de gast al geweest, en wat is er toen besteld en besteed? Waardevolle informatie die ons helpt om de persoonlijke service naar een hoger niveau te tillen”, zegt Joris.

Guestplan widget op de website van De Kwikkel

Bestelhistorie inzien

Bovendien kan elke medewerker dan het gastprofiel en de bestelhistorie inzien. “Al deze data blijft van de ondernemer zelf. Een unicum bij dit soort systemen”, zegt Jeroen van den Heuvel van unTill. Hij vervolgt: “De koppeling tussen unTill en Guestplan werkt zo goed, omdat beide bedrijven de Nederlandse horecabranche kennen als hun broekzak.”

Matthijs Pet van Guestplan vult aan: “Veel IT-systemen worden gemaakt door programmeurs. Bij unTill en Guestplan werken ontwikkelaars hands-on samen met horecaondernemers, managers en bedienend personeel om relevante en gebruiksvriendelijke functies te ontwikkelen. Dat geldt ook voor de nieuwe koppeling: geen houwtje-touwtje constructie, maar een steady, goed onderhouden integratie waarbij de systemen zonder vertraging informatie met elkaar uitwisselen.”